3D-tulostus autourheilussa – jotta voi kehittyä, pitää ottaa riskejä

Heinonen Drift Tiimin autossa oli heti kisakauden ensimmäisessä osakilpailussa uusi 3D-tulostettu imusarja. Drifting luokan autoissa on enemmän tehoa kuin Formula 1 -autoissa, ja niiden osien on kestettävä äärimmäisiä olosuhteita. 3D-tulostamalla autoihin voidaan valmistaa täysin yksilöllisiä osia, jotka auttavat saavuttamaan entistä parempia tuloksia. 

Drift Masters (DM) 2024 kautena on tarjolla kuuden osakilpailun sarja, joka sisältää sekä uusia ratoja että muutamia klassikoita.  

Maailman kovatasoisin drifting-sarja, Drift Masters European Championship sarjan 3. osakilpailu ajetaan Kauhavalla, PowerParkissa. Kilpailijat vierailevat Suomessa toistamiseen sen jälkeen, kun Power Park sai viime kaudella erittäin hyvän vastaanoton. Rata osoittautui viime vuonna vaativaksi ja suomalaiset fanit elivät vaikuttavasti mukana tunnelmassa. Tämän vuoden kisa on yksi odotetuimmista.

Drift Masters -kausi alkoi tänä vuonna Espanjan Valenciassa 10.–12. toukokuuta, Circuit Ricardo Tormolla.  Heinonen Drift Team ajoi Drift Masters 2024 osakilpailussa Valenciassa huikeasti toiselle sijalle. Tiimin autossa oli uusi 3D-tulostettu imusarja. Imusarja tuotettiin Materflow Oy:n paljon käytetystä ja erittäin kestävästä muovimateriaalista, joka toimii myös äärimmäisen haastavissa olosuhteissa.

Valencian rata tunnetaan parhaiten MotoGP™-kilpailuista ja F1-testeistä. Drifting luokan autoissa on enemmän tehoa kuin Formula 1 -autoissa, ja niiden osien on kestettävä äärimmäisiä olosuhteita. 3D-tulostamalla autoihin voidaan valmistaa täysin yksilöllisiä osia, jotka auttavat saavuttamaan entistä parempia tuloksia.

“Lauri Heinosen drift tiimillä oli tarve vähentää auton painoa. He kysyivät onnistuisiko saada kevyempi ja tehokkaampi imusarja. Edellinen oli alumiinista ja nyt lähdettiin pohtimaan sopivaa muovimateriaalia”, Jarno Kauppila, JTK Composites Oy:stä kertoo tuotekehityksen taustoista.

Metalli- ja muovituotteiden teolliseen 3D-tulostamiseen erikoistunut Materflow Oy tulosti auton imusarjan PA12 teknisestä muovista, joka on tarkoitettu korkean suorituskyvyn tuotteisiin, käytettäväksi äärimmäisiin olosuhteisiin.

”Meille PA12 muovi taitaa olla eniten käytetty muovimateriaali ja siis ihan perusmateriaali”, naurahtaa Sami Mattila Materflowlta. 

Autourheilu on jatkuvaa kehitystyötä

”Tämä oli meille täysin uusi ja kokeellinen juttu, ihan NASA- hommaa”, kertoi Lauri Heinonen imusarjan 3D-tulostamalla tekemisestä. ”Mutta jotta voi kehittyä, pitää ottaa vähän riskejäkin”.

Drifting on näyttävä ja vauhdikas autourheilulaji, jossa pyritään löytämään kuljettaja, joka hallitsee parhaiten ajoneuvonsa käsittelyn muuttuvissa olosuhteissa eri moottori- tai katuradoilla. 

Auton ja sen tekniikan optimointi on jatkuvaa tutkimus- ja kehitystyötä. Heinonen Drift tiimi otti tietoisen riskin osallistumalla kauden ensimmäiseen osakilpailuun Valenciassa täysin uudella tekniikalla ja uudesta materiaalista valmistelulla imusarjalla.

“Saatiin imusarjaan isompi virtaus, joka tuo myös enemmän tehoja. Erityisesti halusimme lisätä tehoja alemmilla kierroksilla” Jarno Kauppila selittää. “Muovisen imusarjan etu verrattuna metalliin on myös siinä, että moottorista ei siirry lämpöä imusarjaan”, Jarno Kauppila lisää.

Materflow Oy on konkari teollisessa 3D-tulostamisessa. 3D-tulostuksen avulla voidaan valmistaa huomattavasti monimutkaisempia osia kuin perinteisillä koneistus- tai muottimenetelmillä, koska tulostetun kappaleen muodolle on vähemmän rajoituksia.

“Uutta oli muovimateriaalin käyttö imusarjassa ja ylipäänsä imusarjan 3D-tulostaminen, Jarno Kauppila summaa. “Saimme tehtyä samalla suunnittelulla oleellisen muutoksen imusarjaan; vaihdoimme jäähdyttimen lähdön taakse, jolloin koko moottoria ei tarvinnut kiertää, kun jäähdytin on näissä autoissa takana”.

Heinosen Drift tiimin tavoite oli vähentää auton painoa. Kaikkine muutoksineen painoa saatiin vähennettyä 178 kg!

”Usein yksilöllisesti suunniteltuja ja valmistettuja tuotteita voidaan toteuttaa tehokkaasti ja kustannustehokkaasti ainoastaan 3D-tulostuksella”, Sami Mattila toteaa.

Drift Masters European Championship 2024 jäljellä olevat osakilpailut: 

  • 3. osakilpailu 5.–6. heinäkuuta Suomessa, PowerPark-radalla
  • 4. osakilpailu 2.–3.elokuuta ajetaan Latviassa, Bikerniek Trasessa
  • 5. osakilpailu 23.–24. elokuuta ajetaan Unkarissa, Rabócsiring Mariapocs -radalla
  • 6. osakilpailu (kauden päätös) 13.–14. syyskuuta ajetaan Puolassa, PGE Narodowy -stadionilla
Recent Posts